ALGEMENE VOORWAARDEN TOMACH ENGINEERING NV

  1. ALGEMEEN
  1. DEFINITIES
    1. “TOMACH”: de naamloze vennootschap “TOMACH ENGINEERING”, met zetel te 2030 Antwerpen, Noorderlaan 111 Bus 21, ingeschreven in het rechtspersonenregister te Antwerpen (afdeling Antwerpen), onder het KBO-nummer 0457.487.929, BTW BE0457.487.929.
    2. 1.2. “Algemene Voorwaarden”: onderhavige Algemene Voorwaarden bestaande uit (I) een algemeen deel aangevuld met (II) de Verkoopsvoorwaarden en/of (III) de Detacheringsvoorwaarden.
    3. 1.3. “Verkoopvoorwaarden”: aanvullend van toepassing naast het algemeen deel in het geval van vervaardiging en/of levering van goederen en/of diensten door TOMACH (andere dan detachering).
    4. 1.4. “Detacheringsvoorwaarden”:  aanvullend van toepassing naast het algemeen deel in geval de door TOMACH geleverde diensten (deels) bestaan uit detachering van profielen.
    5. 1.5. “Klant”: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon (al dan niet optredend in eigen naam en voor eigen rekening) tot dewelke TOMACH haar aanbiedingen en offertes richt, dan wel elke natuurlijke persoon of rechtspersoon (al dan niet optredend in eigen naam en voor eigen rekening) die één of meerdere goederen en/of diensten aankoopt, hiervoor een offerte aanvraagt en/of hiervoor met TOMACH een overeenkomst afsluit of wenst af te sluiten.
    6. 1.6.Overeenkomst”: De Overeenkomst tussen TOMACH en de Klant op grond waarvan de goederen en/of de diensten aan de Klant worden geleverd.
    7. “Partijen”: TOMACH en/of de Klant.
  2. TOEPASBAARHEID
    1. 2.1. De rechtsverhouding tussen de Klant en TOMACH en alles wat hiermee verband houdt, is uitsluitend onderworpen aan volgende normen: (in hiërarchisch dalende volgorde, het volgende bij ontbreken of stilzwijgen van het vorige);
      (i) de schriftelijke en ondertekende bijzondere overeenkomst; (ii) de opdrachtbevestiging uitgaande van TOMACH; (iii) de aanvaarde offerte; (iv) afzonderlijke garantievoorwaarden; (v) deze Algemene Voorwaarden; (vi) het Belgische recht, met uitsluiting van andere rechtsnormen die ertoe zouden leiden dat een ander recht dan het Belgische recht van toepassing zou zijn. TOMACH wijst alle andere normen en voorwaarden af, met de enkele uitzondering van de voorwaarden die TOMACH uitdrukkelijk schriftelijk met de Klant overeen is gekomen. Indien TOMACH hier voorafgaand uitdrukkelijk schriftelijk mee akkoord is gegaan, blijven deze Algemene Voorwaarden aanvullend van toepassing. Deze uitdrukkelijk schriftelijk aanvaarde afwijkingen zijn slechts geldig voor de Overeenkomst/opdracht waarop zij betrekking hebben en kunnen niet worden ingeroepen bij eventuele andere, zelfs gelijkaardige overeenkomsten/opdrachten. De Klant aanvaardt dat deze Algemene Voorwaarden als enige van toepassing zullen zijn, met uitsluiting van zijn eigen algemene of specifieke (aankoop)voorwaarden, ook als deze zouden bepalen dat zij als enige van toepassing zijn.
    2. 2.2. Voor geschillen tussen TOMACH en de Klant is de rechtbank van de zetel van TOMACH exclusief bevoegd.
    3. 2.3. De eventuele nietigheid van één van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of een deel van een bepaling doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van de overige bepalingen en/of de rest van de bepaling. In geval van nietigheid van één van de bepalingen zullen TOMACH en de Klant, in de mate van het mogelijke en volgens hun loyaliteit en overtuiging, onderhandelen om de nietige bepaling te vervangen door een equivalente bepaling die beantwoordt aan de algemene geest van deze Algemene Voorwaarden. Komen de Partijen niet tot een akkoord, dan kan het bevoegde forum overeenkomstig artikel 18 van deze Algemene Voorwaarden de nietige bepaling matigen tot wat (wettelijk) toegelaten is.
    4. 2.4. Indien TOMACH één of meerdere van de rechten opgesomd in deze Algemene Voorwaarden eventueel of zelfs herhaaldelijk niet zou afdwingen of toepassen, dan kan dit slechts beschouwd worden als het dulden van een bepaalde toestand en leidt dit niet tot rechtsverwerking. Dergelijk nalaten kan nooit als een verzaking aan die bepaling(en) worden gezien en zal nooit de geldigheid van deze rechten aantasten. De Klant ontleent aan een eventuele niet-toepassing geen enkel recht, noch zal de niet-toepassing TOMACH verhinderen op een later tijdstip toch tot uitoefening van het (de) betrokken recht(en) over te gaan. Iedere verzaking aan een recht vanwege TOMACH, moet uitdrukkelijk en schriftelijk gebeuren. Zelfs indien in een specifieke situatie door TOMACH werd verzaakt aan (de toepassing van) een recht, zal deze verzaking geen rechten doen ontstaan ten aanzien van de Klant in andere (zelfs vergelijkbare) gevallen.
    5. 2.5. Deze Algemene Voorwaarden worden door de Partijen als evenwichtig beschouwd. Partijen erkennen en bevestigen dat zij over alle bepalingen van de Overeenkomst hebben onderhandeld en elk beding werkelijk hebben gewild zoals het geschreven is in deze Overeenkomst. Deze Algemene Voorwaarden zullen dan ook steeds geïnterpreteerd worden rekening houdend met de concrete omstandigheden van de samenwerking.
    6. 2.6. TOMACH heeft steeds het recht om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. Eventuele wijzigingen zullen steeds voorafgaand aan de Klant worden gecommuniceerd. Wijzigingen aan essentiële bestanddelen van de Overeenkomst zullen steeds gebaseerd zijn op objectieve verantwoordbare factoren.
    7. 2.7. Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord tussen de Partijen, is de Klant niet gerechtigd om de rechten en plichten die voortvloeien uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde.
  1. 3. TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
    1. 3.1. Alle offertes, aanbiedingen, etc. zijn steeds vrijblijvend en slechts te beschouwen als een uitnodiging tot het plaatsen van een bestelling/opdracht door de Klant. Een offerte is slechts geldig voor de specifieke bestelling/opdracht en geldt dus niet automatisch voor volgende (gelijkaardige) bestellingen/opdrachten. Een offerte geldt tevens slechts gedurende de duurtijd zoals vermeld op de offerte, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Indien geen duurtijd op de offerte is vermeld, is de geldigheidsduur van de offerte beperkt tot dertig (30) kalenderdagen.

  2. 4. PRIJS EN KOSTEN
    1. 4.1. De opgegeven prijs heeft enkel betrekking op de goederen en/of diensten zoals zij woordelijk omschreven zijn in de schriftelijke overeenkomst of op de opdrachtbevestiging uitgaande van TOMACH.
    2. 4.2. Indien blijkt dat de door de Klant ten behoeve van de opdracht verstrekte gegevens niet volledig, actueel of juist zijn, dan wel indien deze gegevens te laat zijn verstrekt of indien blijkt dat de Klant over gegevens beschikt die van belang zijn voor de opdracht, maar die niet heeft verstrekt, dan zal TOMACH alle kosten (zoals maar niet beperkt tot meerprijs) die ontstaan als gevolg hiervan bijkomend kunnen aanrekenen en eventuele geleden schade verhalen bij de Klant.
    3. 4.3. Alle prijzen worden in euro uitgedrukt en zijn exclusief btw, alsook andere taksen en heffingen, eventuele verzekerings- en administratiekosten, leverings- en verzendkosten,  installatiekosten, reiskosten en de daaraan verbonden loonkosten, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
    4. 4.4. Valutaschommelingen, verhogingen van materiaalprijzen en grondstoffen, verhoging van prijzen door leveranciers van TOMACH, lonen, salarissen, sociale lasten, van overheidswege opgelegde kosten, (milieu)heffingen en belastingen, transportkosten, in- en uitvoerrechten of verzekeringspremies en andere objectieve oorzaken die een prijsverhoging noodzaken, die optreden tussen het plaatsen van de bestelling en de levering van de goederen en/of diensten kunnen aanleiding geven tot een verhoging van de prijs. Indien de prijs wordt verhoogd zonder dat deze gesteund is op een objectieve oorzaak zoals hierboven bepaald, heeft de Klant evenwel het recht, binnen de 48 uur, de prijsverhoging te betwisten en de Overeenkomst te heronderhandelen. TOMACH zal de Klant steeds voorafgaandelijk schriftelijk inlichten over een prijsverhoging.

5. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST EN VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT

  1. 5.1. De Overeenkomst heeft enkel betrekking op de goederen en/of diensten zoals omschreven in de ondertekende schriftelijke overeenkomst en/of opdrachtbevestiging uitgaande van TOMACH. Eventuele wijzigingen en/of aanvullingen van de schriftelijke overeenkomst en/of opdrachtbevestiging na de totstandkoming van de Overeenkomst zijn slechts geldig na schriftelijk akkoord van TOMACH. De Klant erkent dat dergelijke wijzigingen en/of aanvullingen gevolgen zullen hebben op de prijs en de uitvoerings- of leveringstermijnen.
  2. 5.2. Door TOMACH aan de Klant ter goedkeuring verzonden documenten of andere gegevensdragers (inclusief tekeningen) worden geacht door de Klant te zijn goedgekeurd wanneer de Klant niet binnen veertien (14) kalenderdagen na de verzenddatum schriftelijk en ondubbelzinnig het tegendeel heeft bericht.
  3. 5.3.De Klant heeft geen verhaal tegen TOMACH in geval van kleine wijzigingen die zijn aangebracht aan de goederen en/of diensten, indien deze technisch noodzakelijk zijn of voortvloeien uit de evolutie in de techniek, technologie, productie en esthetiek. Voorgaande geldt op voorwaarde dat deze wijzigingen slechts details betreffen en deze geen afbreuk doen aan de specifieke functionele en uiterlijke kenmerken aan de goederen en/of diensten die essentieel zijn voor de Klant.
  4. 5.4. De Klant verplicht zich de door TOMACH ingezette medewerker, aangestelde of onderaannemer op de geplande werkdagen of in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst op de daarop voorziene dag(en) toegang te verlenen tot het bedrijfsgebouw van de Klant of elke andere plaats waar de diensten ter uitvoering van de Overeenkomst plaatsvinden. Indien TOMACH in de onmogelijkheid verkeert om, na aanmelding, de bedrijfsgebouwen van de Klant te betreden ingevolge onder meer staking, technische stoornis e.d., zullen deze omstandigheden niet beschouwd worden als overmacht in hoofde van de Klant en kunnen deze uren aan de Klant worden gefactureerd.  De Klant zal TOMACH en diens medewerker, aangestelde of onderaannemer tijdig informeren omtrent de dagen waarop de bedrijfsgebouwen of de plaats van uitvoering van de diensten niet toegankelijk is.
  5. 5.5. Alle kosten ingevolge het niet-naleven van de verplichtingen van dit artikel door de Klant (waaronder, maar niet beperkt tot wachttijden, oponthoud) zullen aan de Klant gefactureerd kunnen worden.
  6. Indien TOMACH op verzoek van de Klant samenwerkt met één of meerdere derde(n), dan zal TOMACH voor het door deze derde verrichte deel van de opdracht niet verantwoordelijk en aansprakelijk zijn, behoudens indien TOMACH deze aansprakelijkheid uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard. De Klant draagt in die gevallen zorg voor de onderlinge coördinatie en is verantwoordelijk voor de door deze derde aan TOMACH te verstrekken gegevens.
  • 6. FACTURATIE EN BETALING
  1. 6.1. Behoudens uitdrukkelijk andersluidend akkoord, zijn alle facturen contant betaalbaar zonder enige aftrek of korting op de zetel van TOMACH of door overschrijving op het bankrekeningnummer vermeld op de factuur. Het is de Klant niet toegestaan om betalingen uit te voeren aan tussenpersonen en de Klant draagt hiervoor in dit geval zelf de volledige aansprakelijkheid. De facturen van TOMACH worden als aanvaard beschouwd, indien ze niet binnen een termijn van acht (8) kalenderdagen na ontvangst schriftelijk geprotesteerd zijn.
  2. 6.2. TOMACH heeft het recht om geheel of gedeeltelijke voorafgaandelijke betaling te vragen aan de Klant. Deels betaalde facturen wordt geacht aanvaard te zijn door de Klant.
  3. 6.3. De Klant dient de facturen te betalen binnen dertig (30) kalenderdagen na factuurdatum, tenzij andersluidend vermeld op de factuur. Ingeval van niet-betaling, of onvolledige betaling op de vervaldag van één van de facturen:
    1. geldt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een jaarlijkse rentevoet gelijk aan de wettelijke rentevoet die wordt bepaald conform de wet betalingsachterstand van 2 augustus 2002. De interest wordt jaarlijks gekapitaliseerd en is verschuldigd vanaf de factuurdatum tot de datum van integrale betaling en waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand beschouwd zal worden;
    2. is de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan tien procent (10%) van het factuurbedrag met een minimum van tweehonderdvijftig (250) euro, onverminderd het recht van TOMACH om hogere schade te bewijzen;
    3. is de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling gehouden tot alle gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten;
    4. heeft TOMACH het recht indien de betaling niet werd verricht binnen een termijn van veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van een schriftelijke ingebrekestelling hiertoe: (i) de geleverde goederen terug te vorderen van de Klant; (ii) de (verdere) uitvoering van de desbetreffende en/of één of meerdere andere overeenkomst(en) met de Klant te schorsen en/of te ontbinden; en/of (iii) alle andere, zelfs niet- vervallen facturen van TOMACH op de Klant onmiddellijk opeisbaar te verklaren.
  4. 6.4. Aanvaarding van gedeeltelijke betaling gebeurt onder alle voorbehoud en wordt aangerekend in volgende volgorde: (i) inningskosten, (ii) schadevergoeding; (iii) interesten; (iv) de laatst vervallen hoofdsommen.
  1. 7. AANSPRAKELIJKHEID
    1. 7.1. TOMACH zal de Overeenkomst steeds naar best inzicht en vermogen en overeenkomstig de regels van goed vakmanschap uitvoeren en in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving.
    2. 7.2. Behoudens uitdrukkelijk andersluidende bepaling in deze Algemene Voorwaarden, is zowel de contractuele als de buitencontractuele aansprakelijkheid van TOMACH ten aanzien van de Klant beperkt tot de aansprakelijkheid die verplicht is opgelegd door de wet en is in ieder geval gelimiteerd tot het laagste van volgende twee bedragen: (i) het respectievelijke factuurbedrag (excl. btw), dan wel drie (3) keer de gemiddelde maandvergoeding in geval van detachering; (ii) het bedrag dat TOMACH in het kader van het respectievelijke aansprakelijkheidsdossier van haar verzekeraar ontvangt.
    3. 7.3. Indien de opdracht inhoudt dat TOMACH de leiding voert over en/of toezicht houdt op de uitvoering van een werk, zonder dat sprake is van dagelijks toezicht, kan TOMACH alleen aansprakelijk zijn voor schade in de perioden waarin zij dit toezicht volgens de opdracht daadwerkelijk heeft gehouden.
    4. 7.4. Behoudens opzet of zware fout in hoofde van TOMACH, haar werknemers, aangestelden en/of onderaannemers, is TOMACH in geen geval aansprakelijk voor: (i) indirecte- of gevolgschade (met inbegrip van, maar zonder beperkt te zijn tot schade aan derden, winstderving, productieverlies, milieuschade,…); (ii) gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door de daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze wordt veroorzaakt door een fout of nalatigheid; (iii) schade ten gevolge van de verkeerde of onaangepaste aanwending van de aangekochte goederen en/of diensten, noch voor een onbedoelde en/of ongewenste wisselwerking ten gevolge van een gelijktijdig gebruik van de geleverde goederen met andere goederen; (iv) schade ten gevolge van het niet-naleven door de Klant en/of een derde van wettelijke en/of andere verplichtingen (o.a. de gebruikershandleiding & veiligheidsvoorschriften); en (v) schade ten gevolge van normale slijtage.
    5. 7.5. De Klant erkent dat TOMACH geen garantie biedt dat de goederen voldoen aan de regelgeving of vereisten die gelden in enig rechtsgebied, behalve de regelgeving of vereisten die gelden in België, zoals deze gelden  op het moment van levering van de goederen en/of diensten aan de Klant door TOMACH, zodoende dat TOMACH niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor latere wetswijzigingen van welke aard dan ook.
    6. 7.6. TOMACH is in geen geval aansprakelijk voor enige schade ten gevolge van het in gebreke blijven van de Klant om alle noodzakelijke en nuttige informatie op te vragen en te verifiëren, evenmin als voor enige schade ten gevolge van foutieve en/of onvolledige informatie die door de Klant werd overhandigd aan TOMACH en/of haar aangestelde of onderaannemers.
    7. TOMACH heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, eventuele schade van de Klant ongedaan te maken. Hiertoe wordt tevens gerekend het recht van TOMACH (voorlopige) maatregelen te treffen die eventuele schade kan voorkomen dan wel beperken.
    8. 7.8. De Klant draagt het risico en is aansprakelijk voor schade aan en diefstal of verlies van zaken van TOMACH, Klant en derden, zoals gereedschappen, voor het werk bestemde materialen of bij het werk gebruikt materieel, die zich bevinden op of nabij de plaats waar de werkzaamheden worden verricht of op een andere overeengekomen plaats.
    9. 7.9. Onverminderd het bepaalde in Artikel 7.8. van dit artikel, is de Klant gehouden zich adequaat te verzekeren tegen de in dat lid genoemde risico’s. De Klant dient daarnaast te zorgen voor verzekering van het werkrisico van te gebruiken materieel. De Klant dient TOMACH op eerste verzoek een kopie van de betreffende verzekering(en) en een bewijs van betaling van de premie te sturen. Als er sprake is van schade, is de Klant verplicht dit onverwijld bij zijn verzekeraar te melden ter verdere behandeling en afwikkeling.
  1. 8. ONDERAANNEMING
    1. 8.1. TOMACH heeft het recht om (een deel van) haar goederen en/of diensten te laten leveren/uitvoeren door een leverancier of onderaannemer.
  2. 9. OVERMACHT EN HARDSHIP
    1. 9.1. TOMACH is niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen die veroorzaakt is door overmacht of hardship.
    2. 9.2. Onder overmacht vallen alle omstandigheden die op het ogenblik van het sluiten van de Overeenkomst onvoorzienbaar of onvermijdbaar zijn en die voor TOMACH (tijdelijk) de onmogelijkheid creëren om de Overeenkomst uit te voeren. Zoals bijvoorbeeld doch niet beperkt tot oorlog, natuuromstandigheden en/of rampen, epidemieën, pandemieën, weerschade, brand, inbeslagname, ziekte, staking, personeelstekort, uitputting van voorraad, machinebreuk, lock-out, elektrische-, informatica-, internet- of telecommunicatiestoornissen, hacking, beslissingen of interventies van overheidswege (met inbegrip van de weigering of annulering van een vergunning of licentie), brandstoftekorten, vertragingen bij en/of faillissement van aannemers of andere derde partijen op wiens diensten/goederen TOMACH beroep doet/rekent.
    3. 9.3. Onder hardship vallen alle omstandigheden die zich voordoen en welke de uitvoering van de Overeenkomst voor TOMACH financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan redelijkerwijze te voorzien is.
    4. 9.4. In geval van overmacht of hardship kan TOMACH naar eigen keuze en inzicht, zonder dat daartoe een voorafgaande ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist is, en zonder enig recht van verhaal t.o.v. TOMACH: (i) aan de Klant voorstellen om de ontbrekende goederen en/of diensten te vervangen door een functioneel equivalent; (ii) de uitvoering van haar verplichtingen tijdelijk opschorten; (iii) de Overeenkomst tussen TOMACH en de Klant buitengerechtelijk ontbinden, indien de Overeenkomst wegens overmacht langer dan zes (6) maanden niet kan uitgevoerd worden, dan wel (iv) de voorwaarden waaronder de Overeenkomst wordt uitgevoerd heronderhandelen. Indien de Klant niet te goeder trouw deelneemt aan deze heronderhandelingen, kan TOMACH, overeenkomstig artikel 2.2., de rechtbank verzoeken nieuwe contractvoorwaarden te bepalen en/of de Klant tot schadevergoeding te veroordelen.
  3. 10. BEËINDIGING
    1. 10.1. Onverminderd andere gronden die de onmiddellijke ontbinding/beëindiging van de Overeenkomst door TOMACH rechtvaardigen, heeft TOMACH het recht om onmiddellijk de Overeenkomst te ontbinden per aangetekende brief, zonder voorafgaande ingebrekestelling, zonder voorafgaande tussenkomst van een rechtbank en zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, in één van de volgende situaties:
      1. In geval van enige verandering in de toestand van de Klant, collectieve schuldenregeling, ontbinding of vereffening, faillissement dan wel enige andere insolventieprocedure wordt opgestart of er wordt beslag gelegd op een aanzienlijk deel van haar activa of in gelijk welke andere hypothese waarbij de totaliteit of een belangrijk gedeelte van de activa van de Klant aan de rechtstreekse of onrechtstreekse controle van de schuldeisers, de rechtbanken of iedere derde al dan niet overheidsinstantie worden onderworpen of enige andere omstandigheid die het vertrouwen in de kredietwaardigheid van de Klant kunnen schaden en die op objectieve gronden zijn gestoeld, dan wel in geval van fraude, opzet, bedrog in hoofde van de Klant;
      2. De Klant nog steeds nalaat haar contractuele verplichting na te komen na per aangetekende brief hiervoor in gebreke te zijn gesteld en te zijn aangemaand om dit binnen een redelijke termijn van veertien (14) kalenderdagen te remediëren.
    2. 10.2. De Klant heeft tevens het recht om overeenkomstig en onder dezelfde voorwaarden zoals bepaald in voorgaand artikel 10.1. b) de Overeenkomst te ontbinden indien TOMACH de in gebreke zijnde partij is.
    3. 10.3. Indien de Overeenkomst tussen TOMACH en de Klant wordt beëindigd, al dan niet onder toepassing van het in artikel 10 van deze Algemene Voorwaarden omschreven ontbindingsrecht, verliest de Klant het recht om van TOMACH te vergen dat zij haar verplichtingen naleeft m.b.t. de beëindigde Overeenkomst.
  4. 11. NETTING
    1. 11.1. In overeenstemming met de Wet op de Financiële Zekerheden d.d. 15 december 2004, compenseren en verrekenen TOMACH en de Klant automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schuldvorderingen opzichten elkaar. Dit betekent dat in de permanente relatie tussen TOMACH en de Klant steeds maar de grootste schuldvordering per saldo na de voormelde automatische verrekening overblijft.
    2. 11.2. Deze schuldvergelijking zal in elk geval tegenstelbaar zijn aan de curator en de overige samenlopende schuldeisers, die zich dus niet zullen kunnen verzetten tegen de door de Klant en TOMACH doorgevoerde schuldvergelijking.
  1. 12. SOFTWARE EN AANVERWANTE ICT DIENSTEN
    1. In geval van levering of het ter beschikking stellen van software krijgt de Klant daarvoor een gebruiksrecht zoals in de schriftelijke overeenkomst dan wel opdrachtbevestiging omschreven, en bij gebreke daarvan, een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht voor de duur van de met de Klant gesloten Overeenkomst. De intellectuele eigendom blijft berusten bij de rechthebbende(n). Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, vindt geen overdracht van intellectuele eigendomsrechten plaats.
    2. 12.2. TOMACH is niet verantwoordelijk voor de juistheid, of deugdelijkheid van door de Klant of derden gehanteerde software, systemen, verbindingen en/of databases.
    3. De Klant is verantwoordelijk voor de zorgvuldige geheimhouding en het gebruik van toegekende toegangscodes en wachtwoorden en de daarmee afgenomen eenheden/goederen.
    4. Tenzij anders overeengekomen maken enige toelichting over en het beheer en/of onderhoud en de doorontwikkeling van software, apps etc. geen deel uit van de met de Klant gesloten Overeenkomst. TOMACH spant zich in voor een ongestoord gebruik en continuïteit van de software, apps, etc., maar kan daarvoor niet instaan. TOMACH is niet verantwoordelijk voor het herstel van verloren gegane of beschadigde gegevens of daaruit voortvloeiende schade. De Klant verschaft TOMACH toegang — zo nodig op afstand — tot de systemen waarop de software, apps, etc. werken.
    5. 12.5. Na afloop van de met de Klant gesloten Overeenkomst staakt de Klant het gebruik van de software, apps, etc. en zal de Klant de betreffende bescheiden onmiddellijk verwijderen en retourneren aan TOMACH. TOMACH is gerechtigd om naleving hiervan te (laten) controleren, waaraan de Klant zijn medewerking zal verlenen.
  1. 13. INTELLECTUELE EIGENDOM EN CONFIDENTIALITEIT
    1. 13.1. TOMACH blijft behoudens andersluidend akkoord de exclusieve titularis van alle intellectuele eigendomsrechten die zij bezit op de door haar geleverde goederen en diensten. De Klant garandeert TOMACH dat de door de Klant verstrekte gegevens geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden.
    2. 13.2. Alle documenten, informatie, modellen en/of ontwerpen van welke aard ook, die aan de Klant worden verstrekt tijdens de onderhandelingen m.b.t., en/of de uitvoering van de Overeenkomst tussen TOMACH en de Klant, en/of die worden vermeld in elk mogelijk document uitgaande van TOMACH, moeten vertrouwelijk behandeld worden. Op het eerste verzoek van TOMACH moeten voormelde stukken worden teruggeven. Behoudens uitdrukkelijk andersluidend akkoord, blijven deze documenten, informatie, modellen en ontwerpen eigendom van TOMACH en mogen niet aan derden worden meegedeeld, noch gekopieerd, noch (in)direct, geheel of gedeeltelijk worden gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor zij bestemd zijn, tenzij met uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van TOMACH. De verplichting tot vertrouwelijkheid blijft bestaan, ook na de beëindiging of het einde van de Overeenkomst tussen TOMACH en de Klant, minstens totdat de desbetreffende documenten, informatie, modellen en/of ontwerpen, zonder fout of nalatigheid van de Klant, publiek gekend zijn.
  1. 14. PERSOONSGEGEVENS
    1. 14.1. Beide Partijen verbinden zich ertoe om de huidige vigerende internationale en nationale privacywetgeving na te leven  zijnde (i) de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG en (ii) de omzetting daarvan in de respectievelijke nationale wetgeving van de partijen, alsook (iii) elke toepasselijke lokale privacy wetgeving.
    2. 14.2.TOMACH zal enkel de persoonsgegevens van haar Klanten opvragen die noodzakelijk zijn voor het doel van haar verwerkingen. TOMACH zal enkel persoonsgegevens verwerken op basis van een wettelijke grondslag. Deze gegevens zullen worden gebruikt en verwerkt in overeenstemming met de Privacy Verklaring van TOMACH (te consulteren op https://www.neitraco.com/tomach-engineering/privacyverklaring/). De Klant geeft TOMACH de toestemming deze gegevens aan derden (waaronder maar niet beperkt tot haar onderaannemers of de respectievelijke producenten/leveranciers van de verkochte goederen en/of diensten) over te maken met het oog op de uitvoering van de Overeenkomst.
    3. 14.3. TOMACH zal alle nodige maatregelen nemen om de persoonsgegevens van haar Klanten te beschermen en zal deze niet doorgeven aan derden zonder wettelijke grondslag.
    4. 14.4. Bij eventuele datalekken bij de Klant, dient de Klant dit binnen 24 uren na het bekend worden daarvan,  schriftelijk te melden aan TOMACH.
    5. 14.5.De Klant kan steeds om inzage, verbetering, wissing, beperking, overdraagbaarheid van zijn gegevens vragen:
      1. per post: TOMACH ENGINEERING NV, Noorderlaan 111 – Bus 21, 2030 Antwerpen;
      2. per e-mail: info@tomach.be
  1. VERKOOPSVOORWAARDEN
  1. 1. PRIJSINDEXATIE
    1. 1.1. De Partijen komen overeen dat TOMACH gerechtigd is de prijs jaarlijks, op de verjaardag van de Overeenkomst, te wijzigen en dit in overeenstemming met de volgende formule:

P = P0 x ( 0,2 + L1/L0  x 0,3 + M1/M0 x 0,5)

Waarbij:

P = nieuwe prijs
P0 = oorspronkelijke prijs (basisjaar)
L1 = loonkost in een gegeven jaar (jaar waarin wordt geïndexeerd) (cf. refertelonen Agoria)
L0 = oorspronkelijke loonkost (basisjaar – loonindex van kracht in de maand voorafgaand aan de overeenkomst)
M1 = materieelkost in een gegeven jaar (bv. grondstoffenprijzen Agoria)
M0 = oorspronkelijke materieelkost (basisjaar –prijzen van kracht in de maand voorafgaand aan de offerte)

    1. 1.2.TOMACH zal de Klant de nieuwe geldende prijs schriftelijk overmaken.

  1. 2. LEVERING VAN GOEDEREN EN/OF DIENSTEN
    1. Behoudens andersluidende overeenkomst gebeuren leveringen steeds “Ex Works” (EXW) te Noorderlaan 111 bus 21, 2030 Antwerpen, België of zoals vermeld op de opdrachtbevestiging uitgaande van TOMACH.
    2. De overeengekomen leveringsvoorwaarden worden steeds geïnterpreteerd in conformiteit met de Incoterms® die geldig zijn op het ogenblik dat de Overeenkomst tussen TOMACH en de Klant tot stand komt.
    3. 2.3. De opgegeven uitvoerings- en leveringstermijnen zijn steeds indicatief en zijn geen essentieel bestanddeel van de verplichtingen van TOMACH t.o.v. de Klant. In geval van overschrijding van de aangegeven leveringstermijn, zullen TOMACH en de Klant een redelijke bijkomende termijn overeenkomen, doch zonder recht tot betaling van enige schadevergoeding, noch tot ontbinding van de Overeenkomst tussen TOMACH en de Klant. Dienovereenkomstig is de Klant door een vertraging in de levering niet ontheven van enige verplichting om de goederen en/of diensten te accepteren of te betalen. In het geval van niet-levering van de goederen en/of diensten zullen eventuele voorschotten die door de Klant zijn betaald door TOMACH integraal worden vergoed.
    4. 2.4. De opgegeven uitvoerings- en leveringstermijn gaat pas in wanneer over alle commerciële en technische details overeenstemming is bereikt, alle informatie, waaronder definitieve en goedgekeurde tekeningen en dergelijke (overeenkomstig artikel 5.3. van het algemeen deel) in het bezit zijn van TOMACH, de overeengekomen voorafgaande betaling is ontvangen en aan de overige voorwaarden voor de uitvoering van de Overeenkomst is voldaan.
    5. 2.5. Wijzigingen in de details en informatie, de prijsaanvraag en/of de bestelling van de Klant, wijzigingen in de schriftelijke overeenkomst tussen TOMACH en de Klant, evenals wijzigingen in de opdrachtbevestiging uitgaande van TOMACH, hebben automatisch tot gevolg dat de vooropgestelde vermoedelijke leveringstermijnen vervallen.
    6. 2.6. TOMACH is in ieder geval niet aansprakelijk voor vertragingen opgelopen als gevolg van het in gebreke blijven van producenten en/of leveranciers van TOMACH, de Klant, diens klanten en/of enige andere derde.
    7. 2.7. TOMACH heeft het recht de aangekochte goederen en/of de desbetreffende dienstenprestaties in verschillende delen te leveren of uit te voeren. Gedeeltelijke levering of uitvoering kan geen aanleiding geven tot betaling van enige schadevergoeding, noch tot ontbinding van de Overeenkomst tussen TOMACH en de Klant
    8. 2.8. De Klant zorgt ervoor dat TOMACH zijn werkzaamheden desgevallend ongestoord en op het overeengekomen tijdstip kan verrichten en dat hij bij de uitvoering van de Overeenkomst de beschikking krijgt over de benodigde voorzieningen, zoals:
      1. gas, water, elektriciteit en internet;
      2. verwarming;
      3. een afsluitbare droge opslagruimte.
    9. 2.9. De Klant dient uiterlijk een (1) werkweek voorafgaand aan de levering te kennen te geven dat deze niet in staat is de levering op de aangegeven dag en plaats in ontvangst te nemen, dan wel deze op te halen. Indien op verzoek van de Klant en met schriftelijke instemming van TOMACH, de levering op een later moment en/of ander adres dan overeengekomen zal plaatsvinden, is TOMACH gerechtigd de ontstane kosten van het eventueel geplande transport alsook de opslagkosten, aan de Klant in rekening te brengen.
  2. 3. EIGENDOMSVOORBEHOUD
    1. 3.1. De door TOMACH geleverde goederen blijven haar exclusieve eigendom totdat betaling van de volledige prijs (inclusief kosten, intresten en alle andere toebehoren) door de Klant heeft plaatsgevonden. In het geval van niet-betaling door de Klant op de vervaldatum – en onverminderd de rechten van TOMACH ingevolge artikel 6 van het algemeen deel – of indien de Klant enige andere verplichting niet nakomt, of indien TOMACH vermoedt dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen, heeft TOMACH automatisch het recht de goederen op te eisen, van rechtswege en op kosten van de Klant.  Bij terugontvangst van de goederen, en voor zover deze goederen nog in goede staat worden bevonden, worden de reeds betaalde bedragen terugbetaald aan de Klant onder aftrek van: (i) de winstderving, forfaitair begroot op tien procent (10%) van het totale factuurbedrag; en (ii) een forfaitaire schadevergoeding van vijf procent (5%) op het totale factuurbedrag voor de (extra) beheers- en administratiekosten.  Dit alles onverminderd het recht van TOMACH om hogere schade te bewijzen.
    2. 3.2. Vóór het moment van eigendomsoverdracht is de Klant niet gerechtigd om de goederen te vervreemden, verwerken, gebruiken, om te vormen, over te dragen, te bezwaren en/of erover te beschikken.
    3. 3.3. Als de Klant de geleverde goederen toch doorverkoopt, voordat de volledige prijs (inclusief kosten, intresten en alle andere toebehoren) aan TOMACH is betaald of ingeval van enige andere schending van het eigendomsvoorbehoud, bekomt TOMACH automatisch een pandrecht op de gerealiseerde herverkoopprijs, dan wel, op de vordering van de Klant op zijn klant/eindgebruiker als gevolg van deze verkoop.
    4. De Klant dient steeds al het nodige te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten op de onbetaalde goederen veilig te stellen.  Indien derden beslag leggen op deze goederen, dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Klant verplicht om TOMACH daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen.
  3. 4. AANVAARDING, GARANTIE EN KLACHTEN
    1. 4.1. De garantieperiode bedraagt uiterlijk zes (6) maanden vanaf levering van de goederen en/of diensten en onder de voorwaarden zoals uiteengezet in dit artikel. Indien Partijen schriftelijk afzonderlijke garantievoorwaarden zijn overeengekomen, blijft hetgeen dat in dit artikel bepaald is onverminderd aanvullend van toepassing, behoudens tegenstrijdigheden, in welk geval de garantievoorwaarden overeenkomstig hetgeen bepaald in artikel 2.1. van het algemene deel, voorrang zullen hebben op deze Algemene Voorwaarden.
    2. 4.2. De Klant dient na levering de goederen en/of diensten onmiddellijk te controleren op conformiteit, alsook direct verifieerbare afwijkingen en/of daarmee samenhangende klachten aan het aangekochte goed en/of geleverde diensten, op straffe van verval, binnen de veertien (14) kalenderdagen na levering en/of installatie schriftelijk (per post of via info@tomach.be) mee te delen aan TOMACH. Na verloop van voormelde termijn wordt de levering geacht conform de schriftelijke overeenkomst dan wel opdrachtbevestiging te zijn uitgevoerd en wordt het werk als opgeleverd beschouwd.
    3. Klachten met betrekking tot verborgen gebreken aan de geleverde goederen en/of geleverde diensten moeten op straffe van onontvankelijkheid binnen een termijn van veertien (14) kalenderdagen na ontdekking van het gebrek, dan wel wanneer de Klant deze gebreken redelijkerwijze had behoren te ontdekken, schriftelijk (per post of via info@tomach.be) worden gemeld aan TOMACH. Dergelijke klachten kunnen aan TOMACH uiterlijk worden gemeld binnen de zes (6) maanden na levering van de goederen en/of diensten.
    4. 4.4. Bij klachten die tijdig en correct aan TOMACH worden gemeld, zal TOMACH naar eigen keuze en inzicht:
      1. de gebrekkige goederen en/of diensten vervangen of herstellen, in zoverre dezelfde goederen nog in voorraad zijn. Indien de gebrekkige goederen niet langer in voorraad zijn, kan TOMACH ervoor opteren de Klant een functioneel equivalent van de gebrekkige goederen te bezorgen; OF
      2. Indien de overeengekomen prestatie (mede) bestaat uit het bewerken van door de Klant aangeleverd materiaal, dient de Klant, indien hij akkoord gaat met dergelijke herstelling, voor eigen rekening en risico nieuw materiaal aan te leveren; OF
      3. een bedrag crediteren dat in alle redelijkheid overeenstemt met de aard en de omvang van het betreffende gebrek.

De Klant erkent dat deze maatregelen elk afzonderlijk een volledige en adequate vergoeding inhouden van elke mogelijke schade ingevolge eventuele gebreken en aanvaardt dat de uitvoering van deze maatregelen niet kan worden beschouwd als een aanvaarding van aansprakelijkheid door TOMACH.

    1. 4.5. De garantie is beperkt tot hetgeen werd bepaald in onderhavig artikel 4.4. en eventuele andere kosten komen steeds ten laste van de Klant, zoals maar niet beperkt tot: alle transport en/of verzendkosten; kosten voor demontage en montage; alle reis -en verblijfskosten (inclusief reisuren).
    2. gebreken aan of ongeschiktheid van door de Klant gebruikte materialen of hulpmiddelen.
    3. 4.7. De garantie is niet van toepassing indien:
      1. de geleverde goederen niet nieuw waren op het moment van levering;
      2. de opdracht bestaat uit het keuren en repareren van goederen van de Klant;
      3. de levering van goederen en/of diensten onderdelen betreft waarvoor de desbetreffende producent/fabrikant fabrieksgarantie verleent;
      4. De Klant zijn verplichtingen onder de Overeenkomst niet heeft voldaan.
    4. 4.8. Zonder uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord van TOMACH heeft de Klant in geen geval het recht om goederen terug te sturen of werkzaamheden door derden te laten uitvoeren. Het terugsturen van de goederen gebeurt steeds op kosten van de Klant, behoudens andersluidend akkoord tussen de Partijen.
    5. 4.9. TOMACH behoudt zich het recht voor om zelf de niet- conformiteit van de levering en/of andere gebreken vast te stellen, en de oorzaak ervan na te gaan.
    6. 4.10. Klachten en/of een eventuele (gedeeltelijke) vervanging of herstelling van goederen en/of dienstenprestaties ontheffen de Klant in geen enkel geval van zijn betalingsverplichting binnen de op de respectievelijke factuur vastgestelde termijn(en).
    7. 4.11. De eventuele vervanging van goederen of wederuitvoering van diensten kan geen aanleiding geven tot betaling van enige schadevergoeding, noch tot ontbinding van de Overeenkomst tussen TOMACH en de Klant.
    8. 4.12. De Klant is gehouden tot het vergoeden van kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.

DETACHERINGSVOORWAARDEN

  1. 1.  DETACHERING
    1. De Klant verstrekt TOMACH voor aanvang van de opdracht een volledige en accurate omschrijving van de gewenste functie, functie-eisen, werktijden, werkzaamheden, plaats van tewerkstelling, arbeidsomstandigheden en de beoogde looptijd van de opdracht.
    2. 1.2. TOMACH bepaalt aan de hand van de door de Klant verstrekte informatie en de haar bekende hoedanigheden, kennis en vaardigheden van de voor de detachering in aanmerking komende kandidaten, welke kandidaten zij aan de Klant voorstelt ter uitvoering van de opdracht.
    3. 1.3. TOMACH schiet niet tekort jegens de Klant en is niet gehouden tot enige vergoeding indien de contacten tussen de Klant en TOMACH voorafgaand aan een mogelijke opdracht en het sluiten van een Overeenkomst, om welke reden dan ook niet of niet binnen de door de Klant gewenste termijn, leiden tot de daadwerkelijke detachering van een kandidaat.
    4. 1.4. De Klant is gerechtigd de voorgestelde kandidaat af te wijzen, waardoor de detachering van de voorgestelde kandidaat geen doorgang vindt en TOMACH bijgevolg een andere geschikte kandidaat zal voorstellen.
    5. 1.5. Elke opdracht die leidt tot detachering van de voorgestelde kandidaat bij Klant zal door middel van een schriftelijke overeenkomst dan wel opdrachtbevestiging, en met verwijzing naar deze Algemene Voorwaarden, door TOMACH aan de Klant worden bevestigd.
    6. 1.6. De opdrachtbevestiging bevat onder meer de volgende specificaties:
      1. opdrachtnummer en omschrijving van de werkzaamheden;
      2. overeengekomen tariefstelling (exclusief BTW) door TOMACH aan Klant in rekening te brengen inzake een werkweek van 40 uren voor werkzaamheden uit te voeren binnen België;
      3. startdatum en, indien mogelijk, de verwachte einddatum;
      4. geschatte uren voor de totale opdracht;
      5. aantal te werken uren per week, rust- en werktijden;
      6. naam van de in te zetten medewerker, aangestelde of onderaannemer;
      7. voorwaarden met betrekking tot mobiliteitskosten
      8. tussentijdse opzegtermijn en proefperiode, indien overeengekomen;
      9. voorwaarden inzake overname van de in te zetten medewerker, aangestelde of onderaannemer, indien overeengekomen;
      10. andere bepalingen die op de desbetreffende opdracht van toepassing zijn.
    7. Tenzij de Klant binnen achtenveertig (48) uur na verzending van de opdrachtbevestiging schriftelijk bezwaar ingediend heeft, wordt de opdrachtbevestiging geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
    8. 1.8. Het tarief kan bestaan uit een vast honorarium en/of een uurtarief en in rekening te brengen materiaalkosten, reiskosten en/of andere kosten overeenkomstig artikel 4 van het algemeen deel van de Algemene voorwaarden.
    9. 1.9. Voor afwijkingen van de vooraf vastgestelde vermoedelijke tijdsduur voor de uitvoering van de opdracht is TOMACH niet aansprakelijk.
    10. 1.10. Indien een voorstel van TOMACH leidt tot detachering van een kandidaat, dan is Klant aan TOMACH het tarief verschuldigd, zoals overeengekomen in de schriftelijke overeenkomst of opdrachtbevestiging. Wordt een door TOMACH geïntroduceerde kandidaat in een andere functie binnen de organisatie van de Klant aangesteld dan waarvoor is bemiddeld dan zal Klant eveneens het in de schriftelijke overeenkomt of opdrachtbevestiging overeengekomen tarief aan TOMACH als honorarium voor iedere door Klant in dienst genomen kandidaat zijn verschuldigd.
    11. 1.11. Tewerkstelling van de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer in het buitenland door een in België gevestigde Klant is slechts mogelijk indien dit schriftelijk is overeengekomen met TOMACH en de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer daarmee schriftelijk heeft ingestemd. De Klant dient TOMACH minstens drie (3) maanden voorafgaandelijk aan de tewerkstelling van de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer in het buitenland hiervan in kennis te stellen, opdat de nodige formaliteiten voor de internationale tewerkstelling kunnen worden volbracht.
    12. 1.12. TOMACH is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van het inzetten van een gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer die niet blijkt te voldoen aan de door de Klant gestelde eisen, tenzij de Klant binnen een redelijke termijn na aanvang van de opdracht een schriftelijke klacht ter zake bij TOMACH indient en daarbij bewijst dat er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van TOMACH bij de selectie.
  1. 2. AFWEZIGHEID EN VERVANGING
    1. Zolang de afwezigheid van de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer van TOMACH minder dan acht (8) weken duurt, is TOMACH niet gehouden voor vervanging van deze medewerker, aangestelde of onderaannemer zorg te dragen.
    2. In geval van afwezigheid langer dan acht (8) weken treden TOMACH en de Klant met elkaar in overleg over de mogelijke vervanging van de ingezette medewerker, aangestelde of onderaannemer.
    3. TOMACH is bij afwezigheid wegens ziekte van de medewerker, aangestelde of onderaannemer niet gehouden tot enige schadevergoeding aan de Klant.
    4. Indien een medewerker, aangestelde of onderaannemer van TOMACH in strijd met de bij Klant gebruikelijke huisregels heeft gehandeld zal direct overleg plaatsvinden met TOMACH zodat deze, afhankelijk van de zwaarte van de overtreding, adequate maatregelen kan nemen zoals mogelijk berispen, het geven van een waarschuwing of zelfs vervangen van de medewerker, aangestelde of onderaannemer. TOMACH behoudt zich echter steeds het recht voor als eindverantwoordelijke om de zwaarte van de overtreding te beoordelen en tevens te bepalen of het nodig is om een eventuele sanctie op te leggen.
    5. 2.5. Indien de betrokken gedetacheerde medewerker of aangestelde van TOMACH binnen de organisatie van TOMACH zou promoveren tijdens de looptijd van het project of de opdracht, dan heeft de Klant de keuze om (i) de betrokken medewerker of aangestelde op het project of opdracht te behouden, mits betaling van het voor het betrokken niveau geldende tarief zoals nader bepaald in de offerte of bijlagen en dit met ingang van de datum van de promotie, dan wel (ii) de betrokken medewerker of aangestelde op het project of opdracht te laten vervangen door iemand van het initieel overeengekomen niveau en tarief.
    6. 2.6. TOMACH is niet aansprakelijk en niet gehouden tot vergoeding van enige schade of kosten aan de Klant, indien TOMACH om welke reden dan ook een (vervangende) gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer niet (meer), althans niet (meer) op de wijze en in de omvang als bij de opdracht of nadien overeengekomen aan de Klant ter beschikking kan stellen.

  1. 3. VOORTGANG
    1. Voor de voortgang van de overeengekomen werkzaamheden die in het kader van de opdracht dienen te worden verricht, houdt de door TOMACH ingezette medewerker, aangestelde of onderaannemer (schriftelijk en/of digitaal) een weekstaat bij ter registratie van de gewerkte uren. TOMACH is gehouden erop toe te zien dat het aantal gewerkte uren en vrije dagen juist en duidelijk zijn ingevuld. De Klant dient de weekstaat te ondertekenen ter goedkeuring. Door ondertekening van de weekstaat en/of invoering van de uren verklaart de Klant zich eveneens akkoord met de inhoud en kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden in de betreffende week.
    2. Indien de Klant de tijdverantwoording aanlevert, zorgt hij ervoor dat TOMACH aansluitend aan de door de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer gewerkte week over de tijdverantwoording beschikt.
    3. 3.3.Bij verschil tussen een bij TOMACH ingeleverde weekstaat en het door Klant behouden afschrift daarvan, geldt het bij TOMACH ingeleverde exemplaar als juist, tenzij Klant het tegendeel kan aantonen.
    4. 3.4. Partijen zullen elkaar inlichten omtrent iedere moeilijkheid die de stipte uitvoering van de opdrachten kan verstoren en elkaar elke inlichting verstrekken die de uitvoering van de opdrachten kan vergemakkelijken.
  1. 4. PRIJSINDEXATIE
    1. 4.1.De Partijen komen overeen dat TOMACH gerechtigd is de prijs jaarlijks, op de verjaardag van de Overeenkomst, te wijzigen en dit in overeenstemming met de volgende formule:

P = P0 x ( 0,2 + L1/L0  x 0,8)

Waarbij:

P = nieuwe prijs
P0 = oorspronkelijke prijs (basisjaar)
L1 = loonkost in een gegeven jaar (jaar waarin wordt geïndexeerd) (cf. refertelonen Agoria)
L0 = oorspronkelijke loonkost (basisjaar – loonindex van kracht in de maand voorafgaand aan de overeenkomst) 

    1. 4.2. TOMACH zal de Klant de nieuwe geldende prijs schriftelijk overmaken.
    1. Facturatie van de vergoeding geschiedt maandelijks op basis van nacalculatie van het aantal gewerkte c.q. de overige uren waarover ingevolge de Overeenkomst het (opdrachtgevers)tarief verschuldigd is.
    2. De door TOMACH maandelijks in te dienen facturen worden samengesteld aan de hand van de door de Klant c.q. diens personeelsleden voor akkoord getekende weekstaten dan wel ingevoerde urenregistratie. De factuur vermeldt onder meer de periode waarop de factuur betrekking heeft alsmede een specificatie van de ingezette medewerkers, aangestelden of onderaannemers, het ingezette materieel en het verbruikte materiaal.
    3. Gemaakte onkosten door medewerkers, aangestelden of onderaannemers van TOMACH ten behoeve van de uitvoering van een opdracht, worden aan de Klant in rekening gebracht voor zover deze niet in het uurtarief en/of opdrachtbevestiging zijn opgenomen. Indien de medewerker, aangestelde of onderaannemer een opleiding volgt in overeenstemming met hetgeen bepaald in artikel 7.6. van onderhavige Detacheringsvoorwaarden, specifiek noodzakelijk voor de uitoefening van de opdracht bij de Klant (zoals maar niet beperkt tot bijvoorbeeld een veiligheidsopleiding), zullen de kosten van opleiding voor rekening komen van de Klant; bovendien is de Klant aan TOMACH het uurtarief verschuldigd, vermenigvuldigd met de tijd die de ingezette medewerker, aangestelde of onderaannemer besteedt aan het volgen van bedoelde opleiding.
    4. 5.4. Eventuele gewerkte uren en/of bijkomende prestaties buiten de overeengekomen specificaties in de opdrachtbevestiging overeenkomstig artikel 1.6. van onderhavige Detacheringsvoorwaarden, kunnen enkel gepresteerd worden met de voorafgaandelijke schriftelijke goedkeuring van TOMACH. Deze bijkomende gewerkte uren en/of prestaties  worden verrekend volgens de collectieve afspraken van het Paritair Comité 200.
    5. 5.5. De Klant stelt TOMACH in kennis van het toepasselijke paritair comité en de sectorale arbeids- en loonvoorwaarden die van toepassing zijn op de Klant, opdat TOMACH hiermee rekening kan houden voor de vaststelling van de vergoeding.
    6. Indien door enige oorzaak, die toerekenbaar is aan de Klant, de vergoeding te laag is vastgesteld, is TOMACH gerechtigd ook achteraf met terugwerkende kracht de vergoeding op het juiste niveau te brengen.
  1. 6. NIET- AFWERVING EN LOYALITEIT 
    1. De Klant verbindt zich ertoe gedurende de uitvoering van Overeenkomst en gedurende een periode van 12 maanden na de beëindiging ervan zich te onthouden van:
      1. Elke poging om de gedetacheerde medewerker(s) of andere personeelsleden van TOMACH en/of de met TOMACH verbonden vennootschappen in dienst te nemen of ze door haar bemiddeling in dienst te laten nemen door derden, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van TOMACH.
      2. Elke poging om een aangestelde of (onder)aannemer van TOMACH en/of de met TOMACH verbonden vennootschappen ertoe aan te zetten een overeenkomst met deze laatste te beëindigen en/of zelf (rechtstreeks of onrechtstreeks) een overeenkomst af te sluiten met een aangestelde of (onder)aannemer van TOMACH en/of de met TOMACH verbonden vennootschappen.
      3. E lke poging om een leverancier of klant van TOMACH en/of de met TOMACH verbonden vennootschappen ertoe aan te zetten een overeenkomst en/of zakelijke relatie met TOMACH  en/of de met TOMACH verbonden vennootschappen te beëindigen of de voorwaarden ervan in een voor TOMACH en/of de met TOMACH verbonden vennootschappen nadelige zin te wijzigen.
    1. 6.2. De Klant maakt zich sterk deze verbintenis eveneens op te leggen aan haar mandatarissen en/of lasthebbers en/of medewerkers.
    2. 6.3. Het is de Klant niet toegestaan gegevens van door TOMACH voorgestelde kandidaten zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van TOMACH aan derden bekend te maken.
    3. 6.4.In het geval de Klant en/of haar aangestelden en/of personeel de verplichtingen van onderhavig beding schenden, is de Klant aan TOMACH een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan:
      1. In het geval van schendig van artikel 6.1 a) en b): het brutojaarloon van de afgeworven medewerker of aangestelde en/of de bruto jaarvergoeding van de afgeworven (onder)aannemer.
      2. I n het geval van schending van artikel 6.1. c): vijfentwintig duizend euro (25.000,00 €) per overtreding.
    4. Onverminderd bovenstaande bepalingen behoudt TOMACH het recht om een hogere schadevergoeding te eisen in rechte, indien zij het bewijs kan leveren van haar concrete schade.
  1. 7. VERRICHTEN VAN DE WERKZAAMHEDEN
    1. Partijen verklaren uitdrukkelijk dat er geen enkele band van ondergeschiktheid zal ontstaan tussen de Klant en de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer voor de uitoefening van de werkzaamheden.
    2. 7.2. Onder geen beding beschikt de Klant, noch haar aangestelde, ten aanzien van de gedetacheerde medewerkers, aangestelden of onderaannemers van TOMACH over een onbeperkte vorm van het werkgeversgezag, zodat zij of haar aangestelde hen slechts in zeer beperkte mate instructies of bevelen kunnen geven.
    3. 7.3. De Klant kan uitsluitend instructies geven aan de medewerkers, aangestelden of onderaannemers van TOMACH in het kader van de uitvoering van de overeenkomst of opdrachtbevestiging met betrekking tot de hieronder vermelde punten:
  • Planning van de uit te voeren opdrachten en tussentijdse resultaten;
  • De omstandigheden, procedures en handelswijzen van de Klant, waarmee rekening dient gehouden te worden voor het vervullen van de opdrachten;
  • De binnen de onderneming van de Klant geldende werktijdenschema’s, zonder dat hierover door de Klant enige bindende instructies omtrent arbeidsduur gegeven kunnen worden;
  • Tussentijdse wijzigingen waarmee rekening gehouden dient te worden bij de uitvoering van de opdrachten;
  • Chronologie van de uit te voeren opdrachten;
  • Toegang tot de locaties en/of faciliteiten, noodzakelijk voor het vervullen van de opdrachten;
  • Dringende interventies om economische schade te voorkomen/te beperken.
    1. 7.4. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de bovenvermelde instructies geenszins het werkgeversgezag van de Dienstverlener uithollen. Wanneer Partijen, tijdens de uitvoering van de Overeenkomst, van oordeel zouden zijn dat het voor de goede uitvoering van de opdrachten, aangewezen is dat de Klant bijkomende instructies kan geven aan de medewerkers, aangestelden of onderaannemers van TOMACH, zal dit het voorwerp uitmaken van een addendum dat aan de Overeenkomst zal worden toegevoegd.
    2. 7.5. Alle niet-bovengenoemde verzoeken uitgaande van de Klant gericht aan de medewerkers, aangestelden of onderaannemers van TOMACH die kaderen in de uitvoering van de opdrachten kunnen op geen enkele wijze als bindende instructies ten aanzien van de medewerkers, aangestelden of onderaannemers beschouwd worden. De betrokken medewerker, aangestelde of onderaannemer is steeds gehouden deze verzoeken over te maken aan TOMACH, die over de wijze van uitvoering zal beslissen zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van onderhavige algemene voorwaarden.
    3. 7.6. De volgende elementen komen in elk geval toe aan TOMACH als werkgever ten aanzien van haar medewerkers, aangestelden of onderaannemers en kunnen in geen geval deel uitmaken van het beperkte instructierecht van de Klant:
  • Aanwervingsbeleid (processen, interviews, selectie- en aanwervingscriteria);
  • Beleid met betrekking tot loons- en arbeidsvoorwaarden;
  • Beleid inzake training, vorming en opleiding, uitgezonderd deze noodzakelijk voor het vervullen van de opdrachten en die specifiek zijn aan de Klant;
  • Controle van de arbeidstijd en het bepalen van eventuele overuren, rustpauzes of inhaalrustdagen;
  • Toelating en rechtvaardiging van afwezigheden (ziekte, vakantie, …);
  • Beleid inzake disciplinaire sancties en ontslag;
  • Evaluatie- en functioneringsgesprekken;
  • Functiebepalingen;
    1. 7.7. De Klant zal aan TOMACH vóór aanvang van de werkzaamheden informatie verstrekken over de van de medewerker, aangestelde of onderaannemer verlangde beroepskwalificaties. De Klant geeft de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer actieve voorlichting met betrekking tot de binnen zijn onderneming gehanteerde veiligheids- en gezondheidsregels.
    2. 7.8. Indien de opdrachten door de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer moeten worden uitgevoerd op werven van de Klant, die onderworpen zijn aan de meldingsplicht en aanwezigheidsregistratie in het kader van de sectorale regelgeving van toepassing op de Klant (o.a. Checkin@Work), is de Klant verplicht om TOMACH hiervan in kennis te stellen bij ondertekening van de opdrachtbevestiging of schriftelijke overeenkomst.
    3. 7.9. De Klant dient TOMACH bij het aangaan van de opdracht te informeren omtrent eventuele bedrijfssluitingen en collectief verplichte vrije dagen gedurende de looptijd van de opdracht. Indien een voornemen tot vaststelling van een bedrijfssluiting en/of collectief verplichte vrije dagen bekend wordt na het aangaan van de opdracht, dient de Klant TOMACH onmiddellijk na het bekend worden hiervan te informeren. Indien de Klant nalaat om TOMACH tijdig te informeren, is de Klant gehouden voor de duur van de bedrijfssluiting onverkort aan TOMACH het (opdrachtgevers)tarief te voldoen over het krachtens de opdracht en voorwaarden laatstelijk geldende of gebruikelijke aantal uren en overuren per periode.
    4. Voor aanvang van de werkzaamheden door de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer stelt de Klant de benodigde persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking aan de medewerker, aangestelde of onderaannemer, inclusief de daarbij behorende instructies. De Klant verleent alle redelijke medewerking inzake de terbeschikkingstelling van de vereiste informatie, documentatie en gegevens en inzake de terbeschikkingstelling van de nodige infrastructuur die enkel in het kader van de uitoefening van de opdrachten door de medewerkers, aangestelden of onderaannemers van TOMACH daartoe kan worden aangewend.
  1. 8. ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN – WELZIJN OP HET WERK
    1. 8.1. De Klant verbindt zich ertoe de verplichtingen betreffende het welzijn van werknemers na te leven ten opzichte van de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer van TOMACH bij de uitvoering van het werk eigen aan de inrichting waarin de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer werkzaamheden zal uitoefenen, in de zin van de Welzijnswet van 4 augustus 1996 en de Codex Welzijn op het Werk. Indien de Klant het nalaat de nodige maatregelen te nemen om deze verplichtingen na te leven, heeft de TOMACH de mogelijkheid om zelf afdoende maatregelen te treffen. De kosten van deze maatregelen zullen ten laste van de Klant komen.
    2. 8.2. De Klant dient de TOMACH onmiddellijk te berichten over gevaarlijke gebeurtenissen en ongevallen van welke aard ook. In geval van een arbeidsongeval van de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer van TOMACH zal de Klant haar verplichtingen (bijvoorbeeld: de meldingsplicht) overeenkomstig de Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemer naleven. De Klant erkent dat de veiligheidsverplichting met betrekking tot de uitvoering van de opdrachten voor haar rekening is.
    3. 8.3. De Klant dient te waken over de maatregelen inzake de veiligheid en de gezondheid van de personen die bij de uitvoering van de opdrachten zij betrokken. Terzake neemt de Klant alle gepaste preventiemaatregelen, conform de Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij uitvoering van een opdracht, alsook alle overige bepalingen uit de Codex over Welzijn op het Werk.
    4. 8.4. TOMACH zal er onder meer op toezien dat dat haar medewerkers, aangestelde of onderaannemer op de hoogte worden gesteld van alle bepalingen van de Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers en haar uitvoeringsbesluiten en de bepalingen van de Codex over Welzijn op het Werk voor de uitoefening van de opdrachten.
  1. 9.TUSSENTIJDSE WIJZIGING EN OPZEGGING
    1. 9.1.Voor de Overeenkomst geldt de eerste maand van detachering als proefperiode, tijdens welke periode beide Partijen de Overeenkomst per dag kunnen beëindigen; voorafgaande aan deze beëindiging vindt er tussen Partijen overleg plaats. De opzeggende Partij is niet gehouden om de schade die de andere Partij hierdoor lijdt, te vergoeden. Bij verlenging of voortzetting van de Overeenkomst na de initieel overeengekomen termijn, is geen sprake van een proefperiode.
    2. 9.2.De Overeenkomst is na het verstrijken van de bovenvermelde periode door Partijen wederzijds per aangetekend schrijven opzegbaar met inachtneming van een (1) kalendermaand.
    3. 9.3.In geval van voortijdige beëindiging van de Overeenkomst, vindt afrekening plaats op basis van de stand van het project en de gemaakte kosten. Alle vorderingen die TOMACH in deze gevallen op de Klant mocht hebben of verkrijgen, zullen terstond en ten volle opeisbaar zijn.
    4. 9.4.De Klant is niet gerechtigd de tewerkstelling van de gedetacheerde medewerker, aangestelde of onderaannemer tijdelijk geheel of gedeeltelijk op te schorten.
    5. 9.5.  Een Overeenkomst tussen Klant en TOMACH eindigt, zonder dat TOMACH tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn, van rechtswege op het tijdstip dat TOMACH een door haar ingezette medewerker, aangestelde of onderaannemer niet meer ter beschikking kan stellen aan Klant doordat de overeenkomst tussen TOMACH en de medewerker, aangestelde of onderaannemer is beëindigd. Het einde van de Overeenkomst tussen de Klant en TOMACH treedt niet in, indien TOMACH een gelijkwaardige kandidaat voor deze werkzaamheden kan leveren.
    6. 9.6.Indien de Overeenkomst tussen Klant en TOMACH zonder inachtneming van de afgesproken opzegtermijn tussentijds is/wordt beëindigd, dan wel TOMACH de Overeenkomst tussentijds heeft beëindigd door een oorzaak welke aan de Klant is toe te rekenen conform artikel 10 van het algemene deel van de Algemene Voorwaarden, zal de Klant aan TOMACH verschuldigd zijn een terstond opeisbare boete van 100% van het laatst geldende tarief van de ingezette medewerker, aangestelde of onderaannemer, zulks voor de duur van de periode vanaf het moment van de (tussentijdse) beëindiging van de Overeenkomst tot het volgens de opdrachtbevestiging overeengekomen moment van beëindiging.